Mass Effect, több mint 90 óra játékidő után – HCMA

2012-ben az Electronic Arts és maga a Bioware lezártnak tekintette a Mass Effect: Andromeda előtt a trilógiát, úgy, hogy a csalódott rajongók se akarjanak már folytatást. Azonban a játékipar egyik legértékesebb sci-fi termékéről van szó, erről még az egyik leglátogatottabb magyar hírportálnak is ez volt a véleménye. A játéknak komoly rajongói bázisa lett, ezért elkezdtél a trilógia folytatását a fejlesztők. Mindezt egy új motorral, aminek köszönhetően óriási területen keresztül mászkálhatunk a karakterünkkel. Ez lett végül a Mass Effect: Andromeda, ami ugyanabban a betegségben szenved, mint a legtöbb nagy költségvetésű szerepjáték az elmúlt években.

Mass Effect története az Andromeda előtt

Galéria: Mass Effect: Andromeda
Galéria: Mass Effect Andromeda

Az első Mass Effect 2007-ben került a piacra a Bioware fejlesztéséven, akik a látványos szerepjátékok terén a legmenőbb csapatnak számítanak. Sőt, olyan játékokat köszönhetett nekik az emberiség, mint a Baldur’s Gate, a Star Wars: Knights of the Old Republic. Ezen kívül még a Neverwinter Nights vagy a Jade Empire is a termékeik közé tehető.

Trilógia és a hibái

Ezt a szép sort követte a Mass Effect trilógia, ami a külső nézetben történő akció RPG műfaját képviselte az űr világában. Maga a sci-fi 2183-ban játszódik, ahol a sztori három Mass Effect történettel készült el. Viszont még az is jól kiemeli a történetet, hogy rengeteg könyv, képregény, sőt, még egy egész estés anime is készült a történetéből. A kiegészítők leginkább a trió elejéről, valamint a közben történő eseményekről szóltak.  Ez a történet az emberiséget a legújabb fajként emeli ki a galaktikus közösségbe. Így, egy Shepard nevű fickóval/nővel keresztül végig követhetjük, ahogy ennek az egész közösségnek a léte veszélybe kerül. Félig meddig krimiként éljük végig a történetet a játékidő alatt.

Persze még a legmenőbb filmekben is vannak hibák, így a Mass Effectben is előfordultak a maga hibái sztorinak. Viszont az egyetértés sikeres volt, annak ellenére, hogy a botrányos lezárástól, amiről még az index.hu is írt erről. Anno, az Electronic Arts alá került Bioware. A game fejlesztése nagyon problémás üzleti ötleteitől eltekintve a Mass Effect egy igazi klasszikus lett. Még a mai világunkban is érdemes az elejétől a végéig játszani vele, persze amit én magam évente egyszer másképpen, más megoldásokkal végig szoktam vinni. Ilyen háttérrel bizony óriási kockázat bármit is kezdeni a branddel, de mégis megpróbálták.

A történet röviden és tömören

Akárcsak a rég megszokott Sci-Fi mozisikernél, egy réges-régen, egy messzi, messzi galaxisban. Ahogyan a történetek szólnak, ott maga a történet is játszódik meglepetésre 600 évvel későbbi esemény, mint mikor a főhőst újra élesztik az űrben történő fulladásai után. Pontosabban, az eredeti trilógia második része után játszódik az Andromeda. A galaktikus tanácsnak négy fő faja van. Az egyik az ember, a másik az aszári, majd turián és nem utolsó sorban a szalarián nép, egy-egy űrbéli Noé bárkájával elindulnak benépesíteni egy nemrég felfedezett csillagrendszert. Itt a kolonizálásra alkalmas bolygókban igen sok a kolonizációra alkalmas bolygó. Viszont most a Heleus csillagrendszer 600 évnyire van a Tejúttól. Ergo, az új telepesek az úttal egyben azt is vállalják, hogy teljesen új életet kezdenek. A játék alatt itt is mindent elölről kell el kezdenünk.

Az új játékban viszont a jó ötleteket összekeverték a játék fejlesztői:A

  • mi vagyunk a hősök, aki idegen bolygókon, városokban, űrbázisokon mindenféle emberrel és lénnyel beszélgetve próbálunk segíteni a problémák megoldásában. Ellenben még egy üveg pia beszerzéséről is gondoskodunk a hajód szakácsánál;
  • a hajóddal különböző bolygórendszerek között utazgatva fedezhetsz fel új területeket, ahol ásványkincseket és fontos infókat szerezhetünk;
  • A bolygókra leszállhatunk úgy, mint ahogy a Mass Effect 1-nél tettük meg, vagy bányászkódhatunk, akárcsak a Mass Effect 2-nél;
  • a missziók nagy része hasonló mint a triónál volt. A csapat két tagja fedezékből fedezékbe menekülve lövöldözget az ellenségre, illetve az időt megállítva parancsokat is oszthatunk nekik;
  • több küldetés és feladat többféleképpen befejezhető, viszont nem mindegy, hogy milyen hangnemben beszélünk másokkal; Miképpen döntünk egy-egy fontosabb pillanatban;
  • a döntések mellett ott volt a renegade/paragon opció is, ami plusz lehetőségeket add most is nekünk, úgy, hogy a karaktered könyörtelen badass, vagy megfeddhetetlen űrszent lehessen;
  • közben fejlesztheted a karaktered és társaid képességeit, sőt még fegyvereket is adhatunk a karaktereknek;
  • és nem utolsó sorban itt is van multiplayer mód (Mass Effect 3).

Az Andromeda ezeket az akció elemeket fogta össze, amiről pozitív értékelések születtek a trilógia alatt. Itt is, mint a Dragon Age: Inquisition esetében, nyílt világokban mászkálhatunk a Nomad nevű gépkocsinkkal, miközben ezek a térképek sokszor akkorák, mint egy-egy GTA-játék. Unatkozni nem fogunk! Innentől pedig a modern RPG-k rendszerét követik. Vagyis a térkép tele van mindenféle jelzőkkel. Azaz érdekes karakterekkel, kincsekkel, valamint missziókkal találkozhatunk, miközben haladunk előre a játék történetében. A gond csak az, hogy a fő történetszál mellett annyi átkozott mellékküldetés van, hogy 102 óra után is mindössze 50 százalékos végigjátszást mutathat nekünk a rendszer. Ez egy kicsit komolyabb lett mint a Dragon Age esetében volt kettő éve.

Értékelés alapján sokan azt mondják, hogy igen béna dolog azon sírni, hogy itt egy játék, aminél 100 óra játék után a játék felénél vagyunk csak. Sokan azt mondják, ez a Mass Effect: Andromeda egyik legnagyobb hibája, ami miatt joggal kap a megjelenése óta iszonyatosan kemény kritikákat a sajtó képviselőitől.

Megéri, de csalódni is fogunk

A kedves szavak és a franchise-hoz fűződő viszony ellenére nyugodtan ki mondhatjuk azt, hogy a Mass Effect: Andromeda óriási csalódás lett. Látszik a játékon az is, hogy kiadták egy kevésbé tapasztalt al-stúdiónak a fejlesztéseket. Itt sokkal jobban figyelhettek volna arra, hogy lehető legtöbb fajú, nemű, korú, szexuális beállítottságú ezredik karakterrel is flörtölhessünk. Arra is oda figyelhettek volna, mondjuk, hogy rendesen lehessen menteni. Szépen kitalálták, hogy a bolygók közötti utazgatás hogyan lehet lenyűgöző, de abba bele sem gondoltak, hogy az 50.-ik alkalomtól ez már inkább fárasztó lesz.

Mindennek ellenére ez a fejlesztés megéri az árát, ergo jó pár év múlva is elő fogjuk venni, és találkozni fogunk olyan al-küldetéssel, amivel a kezdetekkor nem figyeltünk oda. A stúdió, ami aztán csigalassúsággal, akárcsak egy teve, mindenféle önkritika nélkül igyekszik javítani a játék hibáin. Viszont az is előfordulhat, akárcsak a Dragon Age: Inquisitor esetében történt, hogy javítások bizonyos részeknél nem fognak megtörténni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.